Rekompensata za odwołany lot – kiedy się o nią ubiegać?

Każdy, komu choć raz odwołano lot, wie doskonale, jak irytująca i stresująca jest to sytuacja. Szczególnie bolesne jest tego typu doświadczenie dla osób, które lecą właśnie na ważne spotkanie biznesowe lub mają zaplanowany kolejny lot, spóźnienie się na który może ich wiele kosztować. W sporej części tego typu przypadków pasażerowi przysługuje rekompensata za odwołany lot.

  1. Czy rekompensata za odwołany lot przysługuje zawsze?
  1. Czy warto ubiegać się o rekompensatę?

Czy rekompensata za odwołany lot przysługuje zawsze?

Odszkodowanie za odwołanie lotu to świadczenie, o ubieganie się którego mają prawo jedynie pasażerowie lotów odwołanych później niż na 14 dni przed planowaną podróżą. To warunek podstawowy. Oprócz niego jest jeszcze spora liczba dodatkowych regulacji. Odszkodowanie nie obowiązuje na przykład, gdy przewoźnik zaproponował ci alternatywny lot, który gwarantowałby dotarcie na miejsce maksymalnie do 4 godzin później niż pierwotnie planowany przylot (musi on także wylecieć nie wcześniej niż 2 godziny przed pierwotnie planowaną datą). Jeśli tak się stanie w okresie 7-13 dni przed planowanym lotem, odszkodowanie ci nie przysługuje.  Na rekompensatę nie ma także co liczyć, jeśli przewoźnik poinformował cię o odwołaniu lotu później niż 7 dni przed wylotem, a nawet w dniu, w którym już byłeś na lotnisku, ale  zaproponował alternatywny lot, który wystartował mniej niż godzinę przed planowanym wylotem lub dotarł do celu nie później niż 2 godziny po planowanym przylocie.

Z obowiązku wypłaty rekompensaty przewoźników zwalniają także warunki nadzwyczajne, które uniemożliwiają lot, w tym:

  • złe warunki pogodowe
  • zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów i obsługi
  • strajk na lotnisku
  • niestabilna sytuacja polityczna
  • awaria samolotu niezależna od przewoźnika.

Czy warto ubiegać się o rekompensatę?

Firmy zajmujące się pomocą w uzyskiwaniu odszkodowań od przewoźników, takie jak GIVT, podkreślają, że warto i należy ubiegać się o przynależną rekompensatę. Wniosek o nią można złożyć samodzielnie lub właśnie z pomocą specjalistów od rekompensat lotniczych. Rekompensata może wynieść od 250 do 600 euro, w zależności od długości trasy (z tego powodu przy lotach przesiadkowych warto zadbać, aby były one uwzględnione na jednym bilecie). Ponadto, w przypadku odwołanego lotu, jeśli przewoźnik zapewnia alternatywny transport, zobowiązany jest on także do zapewnienia pasażerom pożywienia, napojów oraz – jeśli to konieczne – noclegu. Jeśli tego nie zrobi, zbierz wszystkie rachunki i dołącz je do wniosku o rekompensatę.

Rekompensata za odwołany lot – kiedy się o nią ubiegać?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here