Żeglować w komforcie

Pływanie jachtem po Polskich jeziorach oznacza często konieczność przeżywania chłodniejszych dni, które potrafią dać w kość, szczególnie kiedy chcemy przedłużyć nasz sezon do września czy późnych miesięcy jesiennych.

Ogrzewanie suche i mokre

Ogrzewanie jachtu możliwe jest na dwa sposoby. Wyróżniamy tutaj ogrzewanie suche i mokre. Ogrzewanie suche pobiera chłodne powietrze spoza łódki, a następnie przepycha je przez wymiennik ciepła i stamtąd dalej do kabin. W ogrzewaniu mokrym podgrzewana jest krążąca w układzie ciecz, która następnie rozprowadzana jest rurkami do wymienników, które mogą być nadmuchowe, płytowe albo rurkowe. Każdy z tych systemów ma swoje wady oraz zalety. Ogrzewanie suche ma tę zaletę, że szybciej możemy osuszyć wnętrze łodzi, zwłaszcza że przewietrzanie nie odbywa się z udziałem podgrzewanego powietrza. Jesteśmy w stanie zatem nie tylko ogrzać skutecznie jacht, ale też pozbyć się wszelkich zapachów, które często pojawiają się na starszych modelach jachtów, które swoje już przeżyły na wodzie. Dodatkowo ogrzewanie suche zużywa mniej energii. Z kolei ogrzewanie mokre możemy dowolnie zintegrować z bojlerem, co oznacza, że poza przyjemnym ciepłem uzyskamy także ciepłą wodę, która może nam służyć do zmywania, czyszczenia czy też po prostu mycia.

Usterki i ogrzewanie alternatywne

Niestety większość zwłaszcza tych tańszych urządzeń do ogrzewania jachtu potrafi zbuntować się po dwóch czy trzech sezonach. Najczęściej pierwsze problemy pojawiają się tuż po wygaśnięciu gwarancji, co jest już prawie powszechną praktyką ze strony nawet dużych uznanych firm. Ważna jest też eksploatacja, im bardziej i intensywniej wykorzystujemy system grzewczy, tym szybciej zbuntują się jego poszczególne elementy. Na nasze nieszczęście, jeśli chodzi o bardziej skomplikowane systemy grzewcze, to naprawa na własną rękę praktycznie nie wchodzi tutaj w grę. Musimy jednak mieć świadomość, że wiele problemów nie wynika ze złośliwości producentów systemów grzewczych, ale z niewłaściwej obsługi ogrzewania jachtowego z naszej strony. Często problemy są wręcz banalne i proste do rozwiązania. Powodem, dla którego nie działa ogrzewanie, może być na przykład wyłączony bezpiecznik lub zamknięte klapki od nawiewu. Może się też okazać, że w przypadku ogrzewania suchego, nastawiliśmy system na przewietrzenie, co nie tylko oznacza brak ciepła, ale wręcz spowoduje obniżenie komfortu całej załogi, która będzie siedziała w przeciągu.

Oczywiście montowanie profesjonalnych systemów ogrzewania nie jest obowiązkowe i możemy skorzystać z alternatywnych rozwiązań tego problemu. Musimy mieć jednak świadomość, że większość z nich jest mało komfortowa i po prostu niebezpieczna. Na jacht możemy wstawić nawet piecyk na naftę, który będzie bardzo skutecznie dostarczał ciepło, ale jakakolwiek awaria oznacza tutaj poparzenie osób znajdujących się w pobliżu, a dodatkowo powstaję nam problem wiążący się z odprowadzaniem spalin. Niektórzy żeglarze po prostu wstawiają do środka grzejniki elektryczne czy olejowe. Jednak jest to rozwiązanie niezgodne z prawem.

Żeglować w komforcie
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here