Zmiany w zakresie delegowania pracowników do pracy w Niemczech

Jak wiadomo,  po 30 lipca 2020 roku w całej Unii Europejskiej zaczną obowiązywać nowe przepisy odnośnie delegowania pracowników. I każde państwo we własnym zakresie implementuje unijną dyrektywę w tym zakresie. Chcąc zatem delegować pracownika do pracy w danym państwie, należy poznać szczegóły obowiązujących tam przepisów. Obecnie projekt nowelizacji ustawy przedstawiły Niemcy, gdzie pracuje sporo delegowanych z Polski pracowników.

O jakich przepisach jest mowa?

Zmiany w zakresie delegowania pracowników wynikają z konieczności wdrożenia w życie artykułu 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej (UE) 2018/957 z dnia 28 czerwca 2018 roku, która zmieniła treść dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenie usług (DZ.Urz.UE z 2018 r., L 173, s.16).

Na jej podstawie każde państwo członkowskie musi wdrożyć postanowienia dyrektywy do swego porządku prawnego do dnia 30 lipca 2020 roku. Stąd też każdy przedsiębiorca delegujący pracowników za granicę w ramach UE powinien poznać zmiany w przepisach tego państwa, do którego delegowanie będzie miało miejsce.

Nie od dziś wiadomo, iż bardzo ważnym rynkiem w tym kontekście jest dla polskich przedsiębiorstw obszar Niemiec. I właśnie kilka dni temu rząd tego kraju przedstawił projekt nowelizacji przepisów wdrażający w życie postanowienia wyżej powołanej dyrektywy.

Jakich zmian zatem należy oczekiwać w tym względzie u naszych zachodnich sąsiadów?

Otóż nowelizacji ulegnie niemiecka ustawa o delegowaniu pracowników. W jej ramach najważniejsze aspekty zmian to:

  • rozszerzono katalog warunków zatrudnienia wobec pracowników delegowanych, między innymi zastąpiono dotychczasowe pojęcie „płacy minimalnej” pojęciem „wynagrodzenia”
  • wobec pracowników, którzy są oddelegowani do pracy w Niemczech na okres dłuższy niż 12 miesięcy (w uzasadnionych przypadkach 18 miesięcy) przewidziano konieczność zastosowania wszystkich warunków zatrudnienia, jakie obowiązują w Niemczech
  • doprecyzowano zakres w jakim znajduje zastosowanie dyrektywa podstawowa (96/71/WE) również wobec pracowników tymczasowych, tym samym wprowadzono obowiązek informacyjny po stronie pracodawcy użytkownika
  • zdecydowanie bardziej przejrzyście unormowano kwestie dodatków z tytułu delegowania.

W ramach nowych, jeszcze proponowanych przepisów, rozszerzona została kompetencja niemieckiej administracji celnej, która zyskała uprawnienia do kontrolowania, czy zagraniczni pracodawcy spełniają warunku wynagrodzenia zgodne z prawem niemieckim.

Więcej o nadchodzących zmianach w delegowaniu pracowników do pracy w Niemczech przeczytasz na Szukam Pracy – Szukampracy.pl, portal z ofertami pracy w Polsce oraz za granicą.

Zmiany w zakresie delegowania pracowników do pracy w Niemczech
3 (60%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here